Friday, April 5, 2013

Apa itu Facebook ??

Saya percaya bahawa semua org suka kan Muka Buku ni.. Malahan kalu kita tanya budak kecik pon.. Kompem diorang pon tahu apa itu facebook..

Facebook adalah satu alatan media utk kita menyampai sesuatu maklumat kepada semua rakan kenalan kita..selain itu ia juga kini telah menjadi trend utk org meluahkan perasaan. Jika tidak, takkan la mark zuckerberg berjaya mempengaruhi anda dgn menulis di wall  "What's on your minds?"

Terlebih dahulu, saya ingin memohon ampun dan maaf jika selama ini saya kerap post status di wall.. Hehe.. Bukan apa selain drpd "tazkirah"saya tu, saya juga dapat mengurangkan fakta2 yg sempit di minda saya ni. Bak kata omputih "Release Tension".Paling tidak pun saya dapat menceriakan hari anda dikala suam2 kuku tu.. Haha.. ^____^

Sebenarnya selain mengemaskini status, facebook juga saya gunakan sbg alat utk saya mempelajari kaedah2 terbaru dlm bidang grafik dan juga arena business.. Almaklumlah, saya ni masih baru dalam bidang2 ni.walaupun saya mahir dlm perniagaan tp xbermakna saya xperlu tanya pendapat org.. Bak kata pepatah "Malu bertanya sesat jalan". So dgn facebook,saya dapat mengembangkan perniagaan saya. Xcaya..?? Cuba anda pegi area klebang o bukit rambai n x kurang juga indera mahkota, kuantan ni kalu sebut je nama saya mesti org ingat 2 perkara pd saya Graphic designer n Tokey Belacan Melaka.. Hehe..

Sesungguhnya saya tidak pernah sama sekali malu dgn pernigaan yg dijalankan ibu bapa saya malahan saya rasa cukup bangga dgn mereka kerana meneruskan generasi perniagaan tersebut. Adalah menjadi satu kemestian buat saya utk mengembangkan lagi perniagaan tersebut tetapi bukan dgn cara kovensional tetapi melalu media sosial seperti facebook. Bak kata org lama " Buat la sesuatu perkara yg org xpernah buat dan ia memberikan keuntungan yg lumayan".

Selain itu, saya juga mengguna facebook utk mencari rakan2 lama di samping juga berkenalan dgn rakan2 baru.. Alhamdulillah stakat ini, saya berjaya bertemu semula dgn rakan sekelas saya sewaktu saya darjah 1 di Johor Bahru. Sempat gak kami celebrate kt Kuantan ni setelah 12 tahun terpisah.. Dgn sumber maklumat facebook skola kebangsaan angkatan tentera johor bahru, ku dpt bertemu kembali dgn mereka..

Tak kurang juga member2 skola smk bukit rambai n smk tun hj abdul malek, cheng. Semuanya sentiasa dekat dengan ku walaupun ku berada di mana jua.. ^___^

Disamping itu, ada juga yg menggunakan facebook sbg satu medium Dakwah agama yg paling berkesan disamping sedikit sebanyak memberi impak kesan positif kepada pengguna.

Kadang2 fb ni pon macam  citer Lawak Ke Der gak kan..  Kalu kita tgk wall di antara jarak pukul 8.00 mlm hingga 10.00 mlm tu kan.. Ada je cerita2 yg terbit di wall tu..  Kadang2 sakit perut ni hah apabila kita tgk post2 lawak mcm cthnya muka DuckFace  (errkk sorry gambaq rosak xleh nk publish hehe.. )..

Kadang2 tu boleh bikin drama tanpa skrip la.. Sbnya kan xsampai seminit dh publish citer baru.. Perghhh.. Jeles David Teo.. Hehe..

Apa pun cerita yg kluar di wall tu semuanya ada kisah, asam garam + ajinomoto + maggi secukup rasanya tersendiri. A.k.a tu adalah hak peribadi yg kadang kala x boleh kita sangkali..

Dan utk info, terlalu banyak ruang yg dh pon dibuka di Facebook utk kita terokai alam baru teknologi masa kini ni..  Hanya terpulang kepada diri kita untuk "MENAKLUKINYA" keupaayaan teknologi ni.

Saya sedang berjalan dalam arena ini dgn panduan org2 lama & anda bila lagi.. Renung2 kan..  wassalammualaikum.. ^____^

No comments:

Post a Comment