Wednesday, December 21, 2011

Tips ni pula utk org perempuan (org lelaki boleh pandang2)

50 tips untuk menambat hati si jejaka idaman...

1
. Sentiasa tersenyum dan jangan bersikap sombong apabila berinteraksi dengan mereka.

2. Pandai memasak adalah ciri-ciri utama mengapa lelaki mudah terpikat dengan anda.

3. Berpewatakan menarik mampu menarik minat mereka.

4. Jujur dan sentiasa merendah diri.

5. Lakukan apa yang dia suka dan jangan lakukan apa yang dia tidak suka.

6. Mempunyai bentuk badan yang menarik (terpulang kepada individu).

7. Mempunyai tingkah laku yang baik dan lemah lembut.

8. Pandai dalam memainkan peranan sebagai seorang wanita ketika berada di samping lelaki yang anda minati.

9. Jangan terlalu mengongkong.

10. Ketika berinteraksi dengan mereka jangan lupa gunakan bahasa tubuh yang anda ketahui seperti mata dan tangan.

11. Jaga cara pemakaian anda, seksi atau tidak terpulang kepada lelaki yang anda minati.

12. Sering memberikan kad ucapan buat si dia yang kamu minati untuk ‘plan’ pertama memikat dirinya.

13. Lelaki sukakan wanita yang suka berterus terang tanpa menyembunyikan sesuatu.

14. Apabila berhadapan dengan lelaki yang kamu minati, renungi matanya dan tunjukkan sifat humor kamu. Ini adalah taktik untuk memberitahu si dia bahawa kamu boleh didekati tetapi bukan bererti kamu ini perempuan murahan dan mudah didekati.

15. Jangan bersikap selalu jual mahal apabila berada bersama mereka.

16. Bijak menyesuaikan diri dalam apa jua keadaan.

17. Tidak mudah putus asa dan sentiasa berdiri di atas kaki sendiri tanpa meminta pertolongan dari orang lain.

18. Jangan suka bercakap benda yang tidak berfaedah ketika bercakap dengan mereka.

19. Jangan bandingkan ‘dia’ dengan lelaki-lelaki yang pernah kamu kenali.

20. Menjadi temannya ketika dia susah dan senang.

21. Lelaki suka kamu menjadi pendengar yang setia dan tidak suka wanita yang suka membangkang.

22. Yang paling penting lelaki suka dimanjai dengan belaian dan kata-kata yang romantik.

23. Bunyi derapan kasut ketika berjalan juga mampu menarik perhatian lelaki.

24. Lelaki tidak suka jika kamu memakai mekap yang terlalu tebal.

25. Mengetahui bila hari lahirnya.

26. Menghormati dirinya, keluarga dan teman-teman yang rapat dengannya.

27. Bersikap matang dalam tutur-kata dan tingkah laku. Lelaki tidak suka wanita yang bersikap terlalu kebudak-budakan.

28. Jangan terlalu ‘excited’ ketika bertemu dan berbual dengannya. Contohnya berbual terlalu lama di telefon untuk perkenalan pertama.

29. Jadi diri anda sendiri dan jangan hipokrit.

30. Jangan terlalu bersikap ‘kelakian’ dan ganas dalam pergaulan.

31. Jangan terlalu menunjukkan bahawa kamu ini terlalu baik dan ‘perfect’.

32. Jangan perasan bahawa kamu ini mempunyai paras rupa yang jelita.

33. Sentiasa memegang prinsip sederhana dan tidak boros di dalam perbelanjaan.

34. Bersikap keibuan adalah antara tips yang perlu kamu titik beratkan.

35. Sentiasa bercakap lembut dengan mereka.

36. Ketahuilah mereka ini adalah golongan yang terlalu sensitif dan suka akan kelembutan apatah lagi dari seorang gadis.

37. Kenali siapa dirinya sebenarnya sebelum kamu memulakan langkah untuk memikat.

38. Lelaki sukakan wanita yang suka menjaga kulit. Jangan biarkan wajah kamu dipenuhi jerawat batu!

39. Aset penting bagi kamu untuk memikat lelaki adalah mata, punggung dan gaya langkah kamu yang kemas.

40. Jangan bersikap terlalu kuno.

41. Bertanya khabar sekurang-kurangnya dua kali seminggu agar tali persahabatan kamu dengannya tidak putus begitu sahaja. Mungkin suatu hari nanti sikap kamu yang terlalu mengambil berat mampu menarik perhatiannya.

42. Usia dan bentuk badan bukan menjadi ukuran yang penting tetapi kecerdikan, kejujuran dan tingkah laku yang bersopan-santun.

43. Lelaki sukakan seorang wanita yang beriman dan beragama namun begitu kamu tidaklah perlu terlalu alim.

44. Menunjukkan bahawa kamu bukanlah seorang gadis yang mudah dipermainkan.

45. Jangan terlalu merengek dan mengada-ngada.

46. Jangan tunjukkan kelemahan kamu ketika berada di samping lelaki yang kamu minati.

47. Lelaki sukakan wanita yang bijaksana dan matang serta mudah diajak berbincang.

48. Berjaya di dalam apa jua bidang yang kamu ceburi.

49. Tidak terlalu meminta dan jaga tata tertib kamu di meja makan.

50. Jangan terlalu over nanti lelaki akan meluat pula dengan kamu!

Macam mana susah kan nak pikat lelaki?

Org perempuan jgn baca.. Ni eksklusif utk lelaki sahaja..

Petua memikat hati kaum hawa

Kadangkala orang lelaki beranggapan terlalu mudah untuk mendapatkan hati seorang wanita, namun tidak semua. Setiap manusia mempunyai hati dan naluri yang berbeza yang mempengaruhi sikapnya. Di sebalik kelembutan seseorang wamita itu terselit juga keegoaannya yang jarang mereka tonjolkan. Oleh itu kaum adam belajarlah cara untu menambat hati wanita yang anda sayangi.

  1. Perempuan inginkan perhatian dan kasih sayang, terutamanya dari orang yang disayangi. Oleh itu tunjukkan sifat keperihatinan dan kasih sayang yang tiada nilai kepada mereka. Bila mereka rasa terhibur dan bahagia mereka akan menjadi seorang pasangan yang amat setia dan cinta sepenuh hati. Sekiranya kasih sayang yang mutlak telah didambakan kepada orang yang disayanginya, segala pengorbanan akan dilakukan tanpa memberi sebarang nilai-itulah perempuan.

  2. Gunakan sepenuhnya teknologi yang ada di zaman sekarang. Seringlah menelefon atau menghantar e-mail untuk bertanyakan khabar atau paling minima mengucapkan Hai untuk menunjukkan bahawa dia sering di hati kamu. Bagi mereka walaupun satu ungkapan atau satu ayat, ia merupakan sesuatu yang sangat berharga dan begitu bahagia menerimanya.

  3. Berkongsilah masalah dengan mereka, cuba dengar pendapat mereka, sekurang-kurangnya mereka akan berasa yang mereka itu penting dalam diri kamu dan diperlukan.

  4. Jangan kamu ambil remeh-temeh pada perkara yang amat penting bagi mereka. Mereka sangat kuat ingatan terhadap tarikh-tarikh penting, contohnya hari ulang tahun. Apa salahnya buat surprise sekali sekala kepada orang yang kita sayangi. Mereka akan dapat rasakan yang kamu betul-betul menyayanginya.

  5. Perempuan terkenal dengan sifat manjanya. Mereka sering ingin melakukan sesuatu bersama orang yang disayangi. Mereka akan meminta bantuan kamu walaupun mereka mampu melakukannya. Jangan menolak sekiranya kamu tiada halangan ketika itu.Inilah masanya untuk kamu menonjolkan ke macho an kamu!.

  6. Pujuklah mereka dan tenangkan mereka sekiranya mereka dalam kesusahan. Ketika ini mereka benar-benar inginkan kamu di sisi mereka.

  7. Jangan kedekut memberi pujian kepada mereka kerana mereka berhak mendapat pujian.

  8. Berbincanglah kamu selagi kamu boleh berbincang dan berbincanglah bersama-sama dalam menyelesaikan sesuatu masalah.

  9. Jangan kamu menggunakan kuasa veto kamu dalam membuat keputusan. Cuba memahami keinginannya dan kemahuannya. Sesetengah perempuan tidaksuka menyatakan secara terus terang tentang apa yang mereka inginkan, kadang-kadang mereka suka berkias dan memberi contoh cerita orang lain kepada kamu. Jadi kamu kenalah peka dan gunakan kepakaran kamu untuk memenangi hati mereka.

  10. Jangan lupa, mereka juga ada ego yang terselit di celah-celah kelembutan mereka. Apabila mereka terancam atau tercabar..lahirlah sifat amarah, cemburu dan cepat merajuk. Masalah akan timbul bagi mereka yang suka memendam terhadap sesuatu yang mereka tidak puas hati.

  11. Mereka akan meletup pada suatu hari. TETAPI kamu jangan sama-sama meletup. Kamu juga jangan lupa dalam diri kamu wujud satu sifat kepimpinan untuk menyelesaikan masalah yang timbul dalam keadaan yang terkawal .Cari sebab mengapa ia terjadi dan bawa berbincang. Ditahap ini kesabaran, toleransi dan komunikasi amat penting. Lakukan dalam keadaan ketika mereka sudah sejuk . Mungkin kamu juga boleh cool kan diri kamu dengan berfikir secara positif contohnya mengapa mereka cemburu. Itu kerana mereka SAYANGkan kamu!

    Apa yg penting...
    Abang sayang kamu sayang <3 <3 <3

Tuesday, December 20, 2011

Maafkan ku sayang

Dulu..
pernah sekali aku terfikir..
Aku rasa dengan tanpa cinta ku tak mengapa...
Namun bila engkau tiada kesepian hati ini terasa amat sekali...
Baru kini aku tahu dan aku sedar tentang nilai cintaimu...

Alangkah indahnya wajahmu...
kan ku renunginya di dalam gambarmu
ku teringat akan pesanan-pesananmu
Namun..
pedihnya rasa hatiku ini apabila ku tiada bersama mu
ku berharap agar kau begitu juga..

Kini...
barulah ku memahami bahawa
hanya engkau sahajalah pelita hatiku
Semua yang telah ku korbankan hanya demi untuk mu
sayang...
Namun begitu,aku tetap mengenangkan dirimu,kasihmu,cintamu terhadap diriku..
dan janji-janji setiamu terhadap diriku sehidup semati.

Ku berharap sekiranya kau kembali..
kan ku curahkan rasa isi hati ini agar kau mengerti diriku ini
bahawa cintaku adalah cinta yang suci
dan sesungguhnya berikanlah ku harapan untuk bersama mu semula
agar bisa aku membuktikan nilai cintaku kepada mu
sayang...






Sudirman-Nilai Cintamu ~lirik~

Monday, December 19, 2011

Perempuan

Perempuan tu bukan TISU untuk kau , dah sedap lap hingus then buang -.-
Perempuan tu bukan BAJU untuk kau , setiap minggu nak tukar yang baru -,-
Perempuan tu bukan PATUNG untuk kau , dah couple buat bodoh je -.-
Perempuan tu bukan KELAB PELACUR untuk kau , dah puas main blah -,-
Perempuan tu bukan ROKOK untuk kau , dah isap then habis pijak -.-
Perempuan tu bukan TV untuk kau , hanya sekadar untuk hiburkan kau -,-

Renungkanlah....

Tuesday, December 13, 2011

JODOH

JODOH DARI SYAITAN .

kamu berdua berkenaLan , berpegangan tangan , dan terus buad maksiat ,
akhirnya si perempuan mengandung , baru kamu menikah ,

- JODOH DARI JIN .

kamu berdua berkenaLan , kamu suka kan si perempuan , tapi si perempuan tak suka kat kamu , kamu bomohkan dan sihirkan agar si perempuan suka kepada kamu , dan kamu berdua menikah .

- JODOH DARI ALLAH .

kamu berdua bertentangan mata , terus menusuk ke kaLbu , kamu terus meminang si perempuan , dan si perempuan menerima
pinangan kamu , dan kamu berdua menikah , insyaAllah berkekaLan hingga akhir hayat .

DAN ITU LAH YANG DINAMAKAN 'Syurga Cinta ' ... ♥

Monday, December 12, 2011

New Samsung Galaxy W.. The latest smartphone in the world...Grab it now...

New Samsung Galaxy W.. The latest smartphone in the world...Grab it now...

Nifiri Sutera Emas

Nifiri Kedah akan berbunyi kembali dlm beberapa jam sahaja lagi setelah 54 tahun tersimpan di Istana Anak Bukit...
Apa pun kami selaku Anak Negeri Melaka Menjunjung Kasih ke Bawah Duli Tuanku Sultan Kedah.Kami berharap tuanku dapat memerintah negara ini dengan adil & saksama.

Sultan Kedah,Sultan berdaulat,
Daulatnya Tuanku dari rakyat jelata,
Menjunjung titah hamba taat,
Kasihnya hamba dari rakyat Negeri Melaka..

Daulat Tuanku...

Daulat Tuanku...
Daulat Tuanku...

Saturday, December 3, 2011

Harapan Seorang Lelaki

Tujuan aku menulis cerita pada kali ini adalah untuk aku berkongsi bersama korang tentang apa yang telah aku lihat,dengar dan rasa.Cerita ini mungkin ada dikalangan anda akan mengatakan bahawa ianya sebuah cerita yang membosankan tetapi hakikatnya ia adalah sebuah reliti kehidupan seorang insan yg bergelar lelaki.


Lelaki...

bila kita sebut je pasal lelaki..

mesti korang akan terfikir perkara yang selalu lelaki buat apa yang ada pada diri seorang lelaki,contohnya

suka bergaya,stlye,ego,berkarektor yang menarik dan sebagainya.Bila sebut pasal lelaki, mesti ada benda positif dan negatif yang ada dalam fikiran korang.


Aku sedar aku masih mentah n masih banyak perlu belajar tentang erti kehidupan...

Aku fikirkan aku je yg stress gila bila berlaku sesuatu perkara yg boleh dikatakan meruncingkan, rupanya aku dikelilingi orang yang lagi stress,tertekan lagi teruk drpd aku walaupun riak wajah mereka nampak ceria tetapi dlm hati mereka sedang meratap kesedihan....


Ceritaku bermula dengan kisah seorang sahabatku yang bernama Ariel (bukan nama sebenar)....


Aku mengenali diri Ariel sejak aku diperkenalkan oleh seorang sahabat karibku iaitu Azri (bukan nama sebenar).Pada awal perkenalanku dgn Ariel, aku sangkakan Ariel seorang budak yang jenis budak yang bermasalah attitude tp hakikatnya, setelah hampir 7 bulan masa berlalu,aku sedar bahawa apa yang aku sangka itu adalah salah kerana Ariel jenis seorang faham keadaan karekter rakannya.. Bagi aku,Ariel sememangnya berfikiran matang kerana dia sering merancang strategi sebelum melakukan sesuatu perkara.
Setiap kehidupan di muka bumi ini mesti ada pasanganya,begitulah juga kehidupan Ariel kerana ia telah dikurniakan seorang wanita yang cukup cantik dan sepadan dengannya bak kata orang tua-tua "bagaikan pinang di belah dua".Ariel sering membawa aku keluar ke Bandaraya Melaka dan disamping itu, dia juga sering menceritakan kepada aku tentang perasaannya,kasihnya pada seorang wanita yang dia kenali yang bernama Cik Nin (bukan nama sebenar). Dia memberitahu aku bahawa cik nin tinggal di seremban bersama keluarganya dan cik nin juga sedang mengikuti pelajaran di melaka.Oleh itu,Ariel sering menemani dan menjaga cik nin di melaka kerana cik nin tidak kenalan yang ramai di melaka.
Sementara itu,ariel juga turut memberitahu aku bahawa dia telah berjanji kepada keluarga cik nin bahawasanya dia akan menjaga cik nin sebaik yang mungkin.Sesungguhnya,cik nin telah banyak mengubah cara hidup ariel kerana sebelum ini ariel bukan ariel yang seperti sekarang,Ariel yang dahulu sering menimbulkan masalah di sana sini namun begitu cik nin telah berjaya mengubah nasib serta cara hidup ariel sehinggakan ariel pernah menjadi bahan perbualan sinis rakan-rakan sosialnya dahulu.Dalam pada itu, cik nin juga selalu menasihati diri ariel supaya mengubah sikapnya kepada yang positif dan meninggalkan perangainya yang negatif;walaupun agak sukar untuk seorang lelaki meninggalkan tabiat buruknya namun demi menjaga hati cik nin ariel sanggup meninggalkan perbuatannya itu demi mempertahankan perhubungannya dengan cik nin,dalam erti kata yang lain, cik nin telah menjadi sumber inspirasi ariel dalam segala bentuk keadaan.

Pada suatu hari,ketegangan hubungan berlaku dan ketegangan ini berlaku akibat daripada perselisihan faham dan juga orang yang ke 3. Mami Jarum (bukan nama sebenar) adalah merupakan dalang ketegangan perhubungan ariel dan cik nin berlaku.Menurut sumber,mami jarum ini merupakan salah seorang rakan sekelas cik nin yang sering membuat haru biru terhdap perhubungan pasangan kekasih yang ada di dalam kelasnya itu sehinggalah ariel dan cik nin menjadi mangsanya.

[Kalu aku jumpa perempuan mcm ni memang aku rogolkan je,menyusahkan hidup orang... hehe iklan sekejap ; )]

Pasangan dua sejoli ini memutuskan perhubungan mereka dengan tanpa sebarang sebab yang logik di akal.Menurut sumber,pasangan ini tidak mempunyai sebarang komplikasi perhubungan dan menurut sumber lagi,Cik nin terpaksa memutuskan perhubungan dengan ariel kerana ia mengikut kata mami jarum.Hal ini menyebabkan ariel menjadi resah gelisah pada setiap saat,setiap minit,setiap waktu,setiap masa kerana memikirkan keselamatan & keadaan cik nin.Aku faham perasaan ariel bahawasanya dia terpaksa berdepan masalah ini apabila kedua2 belah pihak keluarga bertanya khabar diantara dia dgn cik nin.Namun begitu,sebagai seorang sahabat yang masih belum pernah terikat perhubungan dgn mana2 wanita,aku cuba membantu dengan memberikannya nasihat,harapan dan semangat bg meneruskan kehidupan.Ariel juga pernah menyatakan pd aku bahawa dia akan melakukan perkara yang di luar jangkaan dan dengan tegas aku melarang perbuatannya itu utk di teruskan sama seperti rakannya dahulu bernama Fauzi (bukan nama sebenar) yg putus cinta dan dimasukan wad hospital kerana tidak dapat menahan perasaan sedih dan tekanan.Kes fauzi ni pula ialah dia sudah berkenalan dengan pasangan wanitanya selama 3 tahun,namun begitu takdir allah yang menentukan,perhubungan mereka hanya di pertengahan medan,mereka tidak dapat meneruskan perhubungan kerana fitnah dan hasrat dengki manusia.

Sesungguhnya Allah telah menyatakan di dalam Al-Quran bahawasanya setiap makhluk di dunia ini dijadikan secara berpasangan.Dan sesungguhnya jodoh,ajal dan maut hanya allah sahaja yang tahu,kita hanyalah merancang,Allah yang tentukan.

Ya Allah...
aku berdoa kehadratMu ya Allah...
ampunkanlah dosa sahabat2 ku ini ya allah,
bebaskanlah mereka daripada segala dugaan...
permudahakanlah urusan mereka ya allah,

Ya Rahman,Ya Rahim...
pertemukan mereka dengan pasangan hati mereka ya allah..
sepertimana Engkau menemukan Adam & Hawa,Yusuf & Zulaikhah,Muhammad & Aisyah
Lindungilah pasangan ini daripada segala sihir & hasrat dengki manusia ya allah
Bawakanlah cinta pasangan ini ke arah cinta pasangan muslimin...
Sesungguhnya Engkau Maha Mendengar Ya Allah...
Dan sungguhnya tiada tuhan yang sembah melainkanMu Ya Allah.
Perkenankanlah doa kami ini Ya Allah, Perkenankanlah doa kami ini Ya Allah, Perkenankanlah doa kami ini Ya Allah....

Amin...

Friday, October 21, 2011

Katy perry - Last Friday Night(T.G.I.F) with lyrics in HD



agak lama juga la saya x update blog ni...
so jom kita hangatkan ia dgn lagu ni....
layannnnn....
I foLLOOoooowwwwww......

Wednesday, September 21, 2011

21/9/2011-Detik kecemasan yg xkan aku lupakan

21/9/2011..
hari yg takkan aku lupakan sepanjang hidupku..
dimana hari berlaku pelbagai rintangan dan cabaran yg harus aku tempuhi..
namun begitu,aku tetap sabar walaupun ia agak mencabar kesabaranku ini dan juga di luar batasan.

Disebabkan malam semalam aku mengalami penyakit lama ku yg agak serious,
pagi ini aku agak takut untuk menjamah sebutir nasi mahupun makanan2 yang lain kerana bimbang dengan kondusi tekak ku ni (dikhuatiri semakin membengkak)..

Selepas melakukan pemeriksaan tekak di unit rawatan tekak,telinga & hidung,Hospital Tengku Ampuan Afzan,Kuantan Pahang..
Aku sangat trauma utk menjamu selera...
tetapi apakan daya ku,jikalau aku x makan,penyakit lain pula akan terjadi..
oleh itu,semasa di perkarangan hospital..
aku hanya menjadi vegetarian yg hanya makan sayur dgn buah-buahan...

Setibanya aku di casa mahkota..
aku skali lagi menghadapi trauma utk makanan..
doktor telah pesan bahawa aku x boleh makan nasi,lauk yg pedas,berminyak,air yg sejuk(berais),minuman berkarbonat...
Jd.. menu aku pada hari ini ialah..
ASAM BOI,ASAM JAWA,ASAM KATUK,ASAM CHERRY,ASAM LIMAU...
bleh katakan semua makanan aku pada hari ni asam dan tersangat masam..

Sesungguhnya barulah aku sedar bahawa betapa peritnya akk lina (jiranku semasa di KEM MAJIDIE,JOHOR BAHRU) menanggung pnyakit ini seawal usia 15 tahun...
Dulu mak aku selalu menjaga akk lina tu...
sb cik nor (mak akk lina) x tahu cara alternatif bagi mengecutkan bengkak dlm tekak..
aku selalu lihat bahawa mak aku selalu memberikan air asam jawa dgn asam boi yg berwarna merah...
so..
dek kerana teringat cara tu..
I Folllowwww..... hehe (^__^)

kawe raso nk muntoh sb terlampau banyak sangat asam yg kawe makey...
tp apo bleh buat... dh tu the best way..
ikut je la...

Apa pon aku mengharapkan doa dari anda semua supaya mendoakan kesihatanku yg baik,keselamatan di lindungi.
Aku hanya insan biasa..
Tidak berpangkat,tidak berharta..
Jikalau aku tersilap langkah,tersalah perilaku..
harap dimaafkan....

PEACE NO WAR...
aka:: teman ni dh x tau nk tulis ape lagi... so bye.. wasalammualaikum.... (^^,)

Tuesday, September 20, 2011

Hari yg paling mengerikan

Pukul 8.00pg-12.00pg,
Aku memang mengalami sakit tekak sebelum ni,
so macam biasa la,penyakit aku tu berulang kembali..
aku tak tahu apa silapnya

Pukul 12.15pg
Dalam seronok melayan fb & online game dgn laptop..
tetiba nafas aku naik secara mendadak..
aku menjadi panik,resah gelisah..
tambahan pula pada ketika itu aku hanya keseorangan diri di dalam bilik..
nafasku semakin naik mendadak sehinggakan aku rasakan hidung aku aku tidak lagi berfungsi...
Dlm masa yg sama,di sebelah katilku ada sebuah mineral pot...
Cubalah korang bayangkan keadaan aku pada masa tu...
Dgn x bleh bernafas, tak boleh bergerak nk pegi ambil secawan air...
Fuhh... memang azab....
Setelah aku aku membasahkan tekak ku dgn secawan air...
nafasku mula turun..
selepas nafasku kembali seperti biasa..
aku segera mengambil ubat sakit tekak aku (suspek sakit tekak mcm biasa tp xde pula nafas aku naik sblum ni)


Pukul 12.45pg
Setelah keadaan nafasku mulai reda..
aku segera turun ke bawah mencari seseorang yg boleh temankan ku ke hospital..
(aku naik motor,so kalu aku seorang memang bahaya)
pada mulanya aku nk menngajak azahar (junior aku)..
puas aku cari tapi x jumpa...
kemudian,aku mengajak seorang lagi junior yang pernah aku mengajar dia dahulu...
(emm... x payah la sebut namanya)

Pukul 12.55pg
kami bertolak dari casa mahkota ke Hospital Tengku Ampuan Afzan,Kuantan,Pahang..
Setibanya kami di sana,aku terus mendaftar nama pada unit pendaftaran...
Selepas itu,aku memasuki bilik rawatan 2 dan berjumpa dgn MA (Medical Assistance),disamping aku turut memberikan keterangan perkara yang telah berlaku pada diri aku...
Kemudian,kami diarah ke bilik menunggu,bagi mendapatkan pemeriksaan seterusnya...

Pukul 1.15 pg
Kami menunggu di hadapan bilik menunggu bg mendapatkan pemeriksaan seterusnya..
Sementara itu,aku memohon maaf kepada juniorku itu kerana mengajaknya menemani aku ke hospital sb masa tu aku betul x tahu siapa yang harus aku ajak pergi bersama...

TETAPI...

Alangkah kecewanya hatiku,hancur lebur harapanku bila junior ku itu berkata...
"kenapa abg adam pilih saya,kan ramai budak DGA SEM 3 yang lain,ada berapa orang budak DGA lelaki"
lpas tu dia x habis2 mengungkit dgn assigment...

Untuk pengetahuan semua...
budak inilah yang pernah aku ajar perkara2 yang paling asas untuk menjadi seorang designer yang berjaya bermati-matian sebab biasakannya dgn keadaan seorang designer...
Dgn hati yg dh kecewa ni,aku pun berkata..
"kalau ko nak balik,ambik kunci motor ni & ko balik.Biarlah abg kt sini n nanti abg suruh Puan Azura (Warden Asrama Casa Mahkota) dtg ambik abg kt hospital ni"
Lpas aku ckp tu,baru la dia senyap dr sebut pasal assigment...
Aku pon ada assigment juga,berbakul durian nk kena buat last minit,boleh je teman org g hospital.Assigment berlambak ni tp selamba je aku tinggalkan sb kenangkan org tu sakit..
Aku x faham la sifat remaja sekarang ni... xde perasaan berperikemanusiaan langsung..

Sebaik je aku habis aku offer budak tu balik,nurse pon memanggil nama ku..
Masuk je dlm bilik tu..
Aku jumpa seorang doktor perempuan yg agak comel,rendah orangnya n manisnya senyuman dia..
Aku memberikan statement yg terjadi pada aku...
selepas aku statment diberi,tekak aku di periksa
kemudian,beliau menulis 1 surat untuk berjumpa dengan doktor pakar tekak & 1 surat lagi utk ubat sementara
Malangnya farmasi HTAA x buka 24 jam
so aku kena ambil dlm pukul 10.00 pg
Doktor itu ckp,nasib baik awak datang hospital cepat...
kalu tidak,awak akan bermain dengan nyawa....

Aku bersyukur sangat kepada allah kerana memberikan aku peluang untuk hidup...
Sesungguhnya aku ingin melihat keturunanku membesar dgn bahagia di depan mataku...
dan sesungguhnya aku menyesal berbuat baik dgn org yg memberikan aku racun di saat aku memerlukan madu.Aku tersangatlah bertaubat,bahawasanya aku tidak akan menolong org yg sedemikian

Sedekah

Alkisah seorang budak . . .

Dia selalu tersenyum dekat tabung masjid. Perilaku itu dilihat oleh imam, dan imam itu berasa hairan dan curiga .

Suatu hari imam bertanya pada budak tersebut, 'nape kamu senyum kat tabung tu ?'. Budak tu pun jawab, 'Cikgu saya pesan, senyum itu satu
sedekah..saya xde duit nak sedekah, jadi senyum jelah kat tabung tu .
Sedekah jugak , !!' ^_^ HAHA BONGOK !

Monday, September 12, 2011

Saturday, September 10, 2011

Pengalaman part time di banquiet Hotel Zenith,Kuantan

dulu...
aku pernah buat part time kt hotel..
tp stakat kt kitchen n bedroom je la....
kali ni..
tanpa aku sangka, aku kena serve 2000 org dlm dewan besar hotel tu..
kalu ikut hati memang malas nk pegi part time kt hotel zenith ni sb sblum aku dgr cerita mulut org...
gajinya mahal tp kedekut bila bayar...

Penat??
jgn ckp la..
aku kerja kt kedai belacan cincaluk pon xde penat gila..
keja kt hotel Reivera(skarang ni hotel Everly) dulu pon xde kalut giler mcm ni...
eeemmm... xpe la n dh nama pon rezeki so aku ikutkan le...

Sampai2 je kami terus kena tukar baju waiter..
memang seronok dpt pakai baju tu...
tapi yg x seronoknya... bila masuk dlm je...
semua keadaan berubah...
kami diberi briefing n then kami di bahagikan tugas n meja utk di serve..
setiap 2 org kena cover 3 table...
so i FoLLoooOOWWWW...

then, guest pon masuk ke dlm dewan besar tu..
aku mikut la procedure yg di briefkan td..
memang seronok dpt serve org ni..
benda yg jd dh seronoknya bila cina2 minta beer n liquor yg buat aku lemas nk keja...
sblum keja,sir group kami ada beritahu..
aku x nk pegang liquor n beer,berithu dia...
tp masalahnya....
x kan kejap2 nk panggil dia kann?
lama2 mesti sir tu bengang.. so terpaksa la aku memegang dan menghidu bau beer tu...

AKU BERSUMPAH KEATAS ALLAH,AKU MEMANG XPERNAH PEGANG NAJIS SYAITAN TU... APATAH LAGI NK BAU N HIDANG KAN KT ORG...

Guest2 yg dlm majlis tu plak..
overall cina...
jd bila cina + cina + arak + beer =mabuk giler n mungil2...
emm pandang je la... tp dlm hati aku ckp... menyesal aku dtg kt hotel ni kalu begini la keadaan ni...

Keluasan hotel tu memang x dpt dinafikan...
memang besar,lg besar dr hotel renaissance kt melaka...
dapatlah gak aku berjalan 1 hotel tu kjap bila aku dpt tahu gaji kami hanya RM 35 je...
bila aku dh rasa bengang...
haha aku mula la buat hal...
lantak ko la nk serve ke,nk plate ko ke... aku buat bodo je...
smapai nk tambah beer aku mlas nk layan...
keja bagai nk giler...
tp x berbaloi...
so aku pon ikut la program aku... jenjalan dlm hotel...
2 jam gak la aku jenjalan dlm hotel tu...
lastn dh penat berjalan... aku lpk dlm tandas...

lama gak la aku duk dlm tandas tu sb dlm tandas tu ade bilik persalinan skali...
so aku memang duduk la kt bilik tu...
agak 2 jam skali aku naik ting. 3 (hall)
serve skit lpas tu turun balik...

NK DIJADIKAN CHeRiTe...
bila time bagi duit gaji...
kami asalnya dijanjikan sejam Rm 5.00 x 10jam
tp apa yg kami dpt hanyalah RM35.00 je... maksudnya rm3.5/sejam..
aku mula dh fed up giler...
tp masih boleh kawal lg.. sb aku memang dh tau diorang nk bagi mcm tu..
lpas ambik je duit.. super visor hotel tu offer lagi..
"minggu dpan ade lagi function,korang dtg la eh"...
aku balas, "maaf sir minggu dpn kami final exam,lain hari boleh la..."
hati aku ckp.. jgn harap la kau nk jejakan kaki kt blakang hotel ni lagi...
kalu aku dtg skali pon kt hotel ni...
aku akan dtg sbg "Royal Guest... Everything Yellow"
n aku nk semua org cina yg serving guest.kitchen melayu...
bior cina2 td tu kena huli macam babi...

aku bukan ape aku kesian tgk adik2 ikip aku n termasuk la diri ini....
diorang buat kerja mcm kebau kena tambat n di sebat...
terukkk.... bila tang gaji dpt sedikit...
memang x patu la...

Insyallah...
aku berjanji keatasa diriku n keluargaku...
aku akan pergi ke hotel sbg Royal Guest....

Tuesday, August 16, 2011

PuasE N RayEE???


alhamdulillah..
masuk hari ini dah 17 hari aku berpuasa..
macam2 dugaan yg aku lalui..
mungkin itu adalh 1 ujian kpd aku...
sesungguhnnya aku redha dgn ujian tersebut..

Sebelum ni,aku memang mengidap penyakit ulser,gastik & migrain...
oleh aku mengambil langkah berjaga-jaga dgn penyakit supaya dapat aku meneruskan puasa sebulan... (budget nk sebulan,tp x tau la dpt penuh ke x... (^^,) )
tp saat yg aku paling x tahan pada hari ke 6 berpuasa,aku diserang penyakit gastrik n migrain serantak...
Cuba la korang bayangkan keadaan aku masa tu,dh la perut sakit,kepala plak berdenyut gile...
aku rasa masa tu macam nk bunuh diri je sb masa tu aku betul aku x tahan.
Namun begitu,aku tetap kuatkan imanku dgn menahan dan buat muka biasa mcm org x sakit (walhal dlm hati tu dh meronta-ronta kesakitan).so jalan penyelesaian utk teruskan puasa tu,aku balik hostel n tido...

Ape pon tu semua dh berlalu...
emm x lama lagi dh nk cuti mid-sem..
kalu x silap aku la,aku cuti pada 20/8/2011 ni...
Alangkah seronok rasa hati ni dapat balik rumah...
n paling best dpt jumpa my sweet heart..

Hah...
bercakap pasal raya..
ni nk kongsi skit tema raya aku tahun ni...
kalu dgn my lovely family,tema kami warna oren..
so memang semua benda dlm rumah keluarga aku tu bermain ton warna oren hasil rekaan Adam_af06 Design... hehe (^^,)

emm..
kalu aku dgn sweet heart..
tema kami warna kuning ala2 warna golongan elite...
kain satin yg ditempah khas dari China n Korea Selatan...
Skali skali dpt jumpa,so kita bg surprise lebih skit la...
whatever i luv u zanarah,wherever i go,you always in my heart n my mind... <3 <3

eemm...
emmm lagi... hehe..
lpas ni blog ni mungkin akn menyepi seketika kerana aku banyak menerima tempahan assigment ye...
Dari sape??
dr lecturer2 aku yg comel molek...

Disamping itu, aku nk ucapkan SELAMAT BERPUASA & SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI kpd semua pembaca blog Cerita Muhammad Adam ini..
Sesungguhnya aku menyusun jari sepuluh ingin memohon kemaafan dr kalian semua sekiranya aku terkasar bahasa,mengguris hati korang,ataupun kalu korang rasa "terbako" ke dgn blog ni...
maafkanlah aku... 0-0 k...


Tuesday, July 19, 2011

Wanita dan Kebebasan ??

Wanita..
bila sebut sahaja pasal wanita mesti terdapat pelbagai kelemahan dan sebagainya..
Kita sedia maklum bahawa kaum hawa sememangnya lemah dari segi fizikal namun begitu mereka cekal dari segi mental..

Tetapi dalam banyak-banyak perkara tentang wanita ini..
terdapat 1 sifat yang aku rasa kebanyakan lelaki tidak dapat tahan dgn kaum hawa tersebut iaitu sifat emosi @ "emotional"

Emosi bagi seorang wanita kadang-kadang boleh dikawal,namun begitu tidak semua wanita dapat mengawal emopsi mereka contohnya bila pasangan lelaki mereka tersebut tidak masej dia dlm sehari,wanita itu mula berfikiran negatif terhadap pasangan lelakinya itu..

Bagi seorang lelaki,mereka memerlukan kebebasan dan kebebasan tersebut boleh dikecapi dalam pelbagai cara.Oleh itu,apabila kebebasan tersebut dihalang oleh wanita yg juga teman wanitanya ia boleh menjejaskan perhubungan mereka sendiri..

Sehubungan itu,saya menasihati kepada semua pembaca blog ini agar berikanlah sedikit kebebasan kepada pasangan anda.Janganlah anda terlalu mengikut perasaan sangat kerana dikhuatiri boleh membawa padah dan penyesalan terhadap diri sendiri..

Pesanan ikhlas dari :: Adam_af06... <3 <3

Wednesday, July 13, 2011

Hanya pengorbanan membawaku ke jalan kejayaan

Sebelum ni aku selalu tulis kt blog macam2 perkara yg org buat kt aku di sebabkan perasaan tidak puas hati.Alhamdulillah berkat doa org teranaiya dimakbulkan jua..
Dan sesungguhnya ku berdoa agar mengampunkan manusia tersebut..

Alhamdulillah..
memang sukar untuk mencapai pointer 3.65 kerana ia memerlukan banyak pengorbanan dari segi wang,tenaga dan juga idea..
Namun sebagai seorang designer,masalah itu semua seharusnya tidak menjadi halangan untuk berjaya,bahkan sepatutnya kita kena lebih bersedia dgn keperluan untuk membuat sesuatu projek bagi menjadikan projek yg kita lakukan itu menjadi sangat eksklusif..

Disini juga aku ingin mengucapkan ribuan terima kasih & jutaan penghargaan buat ibu bapaku iaitu En.Abdul Malek Musa,Pn.Murni Majid kerana telah memberikan banyak sokongan,bantuan kewangan dan motivasi diri.. TERIMA KASIH MAK & AYAH...

Terima kasih juga kepada Pensyarah saya iaitu Puan Bayanti,Cik Hidayah Aris,Pn.Suhaila,En.Ilyasa,En.Tarmizi dan semua pensyarah ikip dan juga uitm melaka.Terima Kasih kerana mencurahkan ilmu yang saya pelajari & halalkanlah segala ilmu tersebut..
Terima Kasih.

Teima Kasih juga kpd sahabat-sahabatku iaitu Afiq Ismail,Afiq Skynology,Nurul Fatimah Ain,Nurul Nadia(akk nurul),Nur atikah Suleiman dan semua sahabat saya yg telah memberikan sokongan,nasihat serta tunjuk ajar dlm bidang design ini,Terima Kasih...

Monday, July 11, 2011

Las Dey in HISTORICAL CITY OF MELAKA

Esok Las Dey Muhammad Adam Abdul Malek...
so jom jalan jalan cari makan n shopping 1 melaKA..

StaRT FROM Alor Gajah (AG)..
Bandar Alor Gajah, Kedai Barangan Seni Huan Yo(AG),UITM ALOR GAJAH,Dataran keris (AG),Kampung Naning,Kelemak.Arked Mara AG

BANDARAYA MELAKA...

Tanjung Minyak,Bukit Rambai,Kedai Makan Cheng Corner],Cheng,Kedai Belacan Cincaluk Seri Murni],Kampung Batang Tiga,Pantai Klebang,Laksa Limbongan,Pantai Puteri,Tesco Cheng,Tesco Melaka,Malim,Batu Berendam,MITC,MIBC(MITC),Melaka international Archery Cantre MITC,MYDIN MEGAMALL,Ayer Keroh,MASJID AL-AZHIM,Masjid Kampung Hulu,Hang Tuah Mall,Dataran Pahlawan Melaka Megamall],Mahkota Parade],A Farmosa,Stadyhust,Portuguese Ship ,Melaka Fortress,Mak Inang Dondang Sayang(Joget Lambak) & Padang Dataran Pahlawan..

Jasin..
Pekan Jasin,Kampung Merlimau,Kampung Bukit Tembakau(Borong Inang2),Kampung Umbai(Borong Dodol Melaka),Kampung Tedung,Kampung Kesang Tuo,Rumah Pusaka Jasin,MAKAM TUN TEJA,Medan Ikan Bakar Umbai..

11.59 Malam = Taman Tanjung Minyak Utama,Tanjung Minyak
Kemas barang.. n

SELAMAT TINGGAL NEGERI MELAKA...NEGERIKU NEGERI YANG KAYA AMAN SENTOSA...
AKU SAYANG UTK TINGGAL NEGERI MELAKA

Perangai Sengal

Org kata perangai aku mcm budak2 tp
pesanku: jgn pandang aku mcm budak2 n x matang...
fikiran aku dh 10 tahun kehadapan memikirkan laluan masa depan ekonomi
saja je aku nk jd budak2 sb kalu straight dewasa sgt alamatnya bosan la hidup aku..

kalu stakat strategi ekonomi & pemerintahan,Frasarana & infrastruktur 10 tahun akan dtg semua dh ade dlm otak aku..
tinggal lagi nk di laksanakan je...

Wednesday, July 6, 2011

Tips Awet Muda Lelaki

Bila bercakap mengenai topik awet muda, pada kebiasaanya ia akan merujuk kepada kaum wanita. Yela, bila sebut pasal penjagaan, kecantikan, dan awet muda mesti ada sangkut paut dengan kaum wanita. Itu belum lagi dengan tips-tips diet yang seimbang la, tips jaga rambut, kuku, mata, buang selulit dan sebagainya. Huhu.

Orang lelaki pun ada juga petua-petua yang tersendiri untuk kita nampak muda remaja (bagi yang dah kahwin pun dialu-alukan, untuk tambah cawangan). Hehe.

Petua-petuanya.

Elakkan/jauhkan.

1. ) Elakkan merokok/jauhkan dari orang-orang yang merokok.

Kalau yang memang hisap rokok tuh, no comment la. Untuk pengetahuan, asap rokok secara tidak langsung mempercepatkan proses penuaan seseorang kerana asap tersebut akan menyerap kandungan oksigen pada kulit dan melambatkan pembentukan sel-sel baru sehingga membuatkan wajah kelihatan pucat serta mengundang garis-garis halus pada mata.

2.)Jauhkan dari memakan makanan yang kurang berkhasiat.

Contoh-contoh anda semua sudah tahu, paham-paham jela k! Makanan ringan, meggi, fast food MCD, KFC, Burger King dan sewaktu dengannya (sekali-sekala tuh ok kot, tapi jangan jadikan ia makanan asasi/wajib kita).

Amalkan.

1) AMALKAN memotong kuku atau rambut pada hari Isnin, Khamis dan Jumaat. Selain itu, amalkan menanam kuku/rambut yang dipotong atau gugur. Sejurus bangun pagi, sebelum mandi amalkan petua ini. Urutkan wajah anda dengan air dari bawah dagu hingga ke atas dahi diiringi selawat Nabi sebanyak 3 kali. Amalkan setiap hari urutan ini. Insya Allah anda akan kelihatan lebih muda.

2) Banyakkan ambil ulam-ulaman dalam makanan.

Ulam-ulaman sangat bagus untuk kesihatan. Ia mengandungi banyak serat (fiber) dan kurang kalori. Selain itu, ia kaya dengan vitamin C, vitamin A, asid folik dan zat galian yang sangat diperlukan untuk pertumbuhan dan penjagaan tubuh badan serta minda yang sihat.

3) Bersenam/ bersukan.

Bersenam secara teratur juga dapat mengekalkan kecergasan dan juga boleh mengurangkan stress.

4) Mengamalkan doa untuk awet muda.

Ini adalah salah satu doa sendiri (bahasa melayu) yang boleh kita amalkan, insyallah.

” Wahai Tuhan, aku berlindung kepadaMu daripada kelemahan dan ketuaan dan aku berlindung kepada Mu daripada timpaan bala celaka, kecelakaan dan nasib yang buruk. Ya Allah, daku ( insan ) lemah, kuat dan segarkanlah diriku, ya Allah yang Maha Pengasih.

5) Sentiasa positif dan tenang dalam menghadapi stress.

Lelaki yang sentiasa tenang ketika masalah timbul dan bijak menyelesaikannya, kebiasaanya kurang mengalami stress. Lihat saja wajah mereka, kelihatan tersenyum saja seolah-olah tidak ada apa-apa masalah yang berlaku. Arwah datuk aku juga seorang yang cool dan seorang yang pandai berbincang serta mengawal sesuatu keadaan.

6) Meminum air herba tongkat ali, kacip atimah atau akar kayu dan air suam. (teh herba, teh hijau, buah goji, aprricot)

Ini berdasarkan petua orang-orang dahulu, sebabnya dulu mereka ramai yang bekerja di kebun-kebun, bertani, menyawit, menabang pokok dan bersawah. Jadi, banyak extra tongkat ali tenaga diperlukan. Jadi, tidak hairan sebenarnya kalau kita tengok orang-orang dulu, sihat dan umur panjang.

Mengenai air suam, ia memang bagus, sebab ia mencuci dan meneutralkan (kira buah pinggang kita tak bekerja keras dalam menstabilkan kandungan gula dalam darah).

7) Air embun.

Letak piring, sebelum tidur di tempat yang luas, kemudian ambil airnya dan menyapu badan dengan air embun setiap pagi selepas solat subuh untuk mendapatkan tubuh yang segar. Insyallah

7.) Vegetarian.

Yang ini mungkin berkesan. Kalau mengikut kajian, orang vegetarian nie tak makan daging, jadi berat badan menjadi stabil. Sayur dan buah memiliki banyak warna.

Semakin berwarna semakin sehat makanan Anda. Misalnya, sayur dan buah berwarna oren dan hijau, kaya akan beta karoten. Kelebihannya, tak hanya ampuh menangkal radikal bebas, tapi juga menjauhkan tubuh dari sel kanker. Sementara, sayur dan buah berwarna kemerahan, kebiruan dan keunguan seperti plums, ceri, paprika, blueberry, dan kedelai hitam, mengandung antisianin. Manfaatnya, mencegah proses oksidasi yang terjadi secara dini dan menimbulkan penyakit degeneratif.

Sunday, July 3, 2011

Kedai Belacan Cincaluk Seri Murni

Tamatlah sudah keja aku kt Kedai Belacan Cincaluk Seri Murni.masuk hari ni genaplah sebulan lebih aku jaga kedai tu.. Macam2 jenis org aku jumpa..
Tapi bezz giler bile dpt jumpa artis2 malaysia n paling2 bezz duit masyuk..
Lpas ni aku dh x de lg kt kedai tu sb aku nk siapkan brg2 utk SEMESTER 3..
Dlm masa seminggu lg ni,ape lagi kita shopping la....

Tuesday, June 21, 2011

Akim AF7 - Inilah Cinta Official Video

Cinta Cornetto

21/6/2011
malu gak aku bila berdepan dgn si dia..
puas la gak duk main kejar mengejar 1 bandar melaka
semata-mata nk wish kt dia..
(hehe segan la nk share wish tu)
last2 dia lepak kt Taman Tasik Ayer Keroh..
fuhh kt situ baru aku ada chance..

dlm masa yg sama,
duta cornetto love dh prepair kt taman tasik ayer keroh
(nk tau sapa duta tu,baca le sampai habis blog ni k..)
so sampai je kt sana.mcm biasa sama juga seperti org lain..
duk lepak,sharing citer,gosip2..
sampai la 1 tahap tu aku mula menjadi gagap sb malu + takut dh penuh di hati ni
allah sahaja la yg tahu tebalnya muka aku yg semakin macho ni..
fuhh.. puas gak aku nk cover muka yg x bersalah ni.almaklumlah lelaki la katakan..
so we must be gentlemen right?

Nasib baiklah krew n duta cornetto love tu dtg.. (spt yg dirancang)
fuhh akhirnya dpat gak aku skali lagi cover..
'Z' pon apa lagi.. teperanjat besar la dia sb artis kegemaran dia dh dtg dpn mata..
huhu big surprise dr akim af7 dgn stacy..
akim siap nyanyi lagu inilah cinta kot..
aku plak lg le segan sb org dh mula duk berkerumun tgk gelagat kitorang..
tp ape pon ia tetap best n happening..
kami berdua plak memang minat giler dgn akim & stacy.so memang enjoy la kan...

last2 akim beritahu z bhw akulah yg rancang semua tu semata-mata utk dia..
stacy pon apa lagi.. dia suruh aku wish la kt z..
so dia pun terima tp bersyarat.aku kena turunkan lg berat aku ni....
whatever i love baby <3 <3 <3

Ape pon saya nk ucapkan setinggi-tinggi perhargaan dan terima kasih kpd pihak Cornetto Love,
Akim n stacy yg banyak membantu & sokongan kpd saya (maklumlah saya ni budak baru dlm bab cinta ni).. u all is the best artist in malaysia...

Friday, June 10, 2011

Tip Kuruskan Badan

Kenapa tubuh saya masih gemuk meskipun pelbagai usaha dan cara telah saya buat?” Itulah biasanya keluhan ramai di antara kita. Ada di antara kita mula melakukan senaman dan mengurangkan makan. Meskipun mengamalkan diet yang ketat namun dia tidak berjaya untuk kurus.

Apabila kita makan, makanan akan diagihkan ke seluruh tubuh melalui empat cara.

1) Hati

Hati berfungsi sebagai organ yang menguraikan bahan toksik. Ini bermakna hampir kesemua bahan toksik dibawa ke hati dan hati akan menguraikannya sebelum ia boleh disingkir keluar dari tubuh kita. Selain itu hati juga berperanan mensintesiskan asid amino iaitu bahan protein yang mampu membantu baik pulih tubuh kita. Kulit, rambut, membrane dan sel-sel tubuh sentiasa berganti baru dan proses ini mampu dilakukan dengan adanya hati yang membekalkan asid amino yang mustahak. Apabia enzim dan hormon rosak maka lemak tidak dapat terurai dan sebaliknya melekat pada hati. Ini menjadikan masalah fatty liver atau hati berlemak. Fatty liver mencetuskan kerosakan hati. Sel-sel lemak berkumpul menyaluti organ. Ini membuatkan perut tampak besar dan sukar untuk kempis.

2) Otak

Otak menggunakan secara terus zat makanan yang diperlukan. Yang terpenting adalah glukosa. Keseimbangan paras glukosa dijaga oleh keseimbangan hormon dalam darah kita. Apabila kelenjar hormon bermasalah maka ketidakseimbangan paras gula membuatkan seseorang berasa berdebar debar dan mudah letih.

Apabila otak tidak mendapat cukup tenaga maka seseorang juga menjadi murung dan mudah berasa bosan.

3) Otot

Otot kita menggunakan banyak tenaga. Metabolisme pada otot boleh jadi berlaku secara erobik di mana otot menggunakan oksigen bagi menguraikan gula kepada tenaga dan boleh jadi juga secara unerobik di mana pemecahan glycogen tidak menggunakan oksigen. Hasil akhirnya ialah sejenis asid laktik yang membuatkan otot berasa sakit dan lenguh.

4)Adipose tisu

Adipose tisu ialah nama lain bagi tisu lemak dalam tubuh kita. Tisu lemak merupakan simpanan tenaga dalam tubuh. Apabia seseorang berada dalam keadaan berpuasa lemak ini akan diuraikan kepada tenaga. Bahan yang penting semasa penguraian ini ialah enzim dan hormon pemecah lemak. Di antara hormon dan enzim yang penting ialah insulin glucagon thyroid lipase dan banyak lagi jenis amylase yang bekerja bersama sama.

Kesan daripada hormon yang rosak amat perlahan. Pada peringkat awal seseorang mula berasa keletihan sahaja lalu mereka beranggapan masalah itu adalah disebabkan penuaan. Apabila tua maka pelbagai masalah menyerang termasuklah keletihan. Apabila kerosakan hormon menjadi serious maka badan menjadi gemuk dan keletihan menjadi lebih ketara. Pada waktu ini program diet dan senaman tidak lagi dapat membantu mereka.

Kerosakan metabolik turut menjejaskan rupa paras dan kulit mereka. Kulit menjadi bertambah gelap dan kering. Pigmentasi mula kelihatan dan bagi lelaki rambut mula menjadi nipis. Sesetengahnya mula menjadi pelupa dan mudah stress.

Kita perlu faham terhadap metabolism sebelum memulakan program penurunan berat badan. Hormon cortisol yang terlalu tinggi cenderung bukan sahaja mengumpul lemak, ia juga membuatkan kulit bengkak dan timbul tanda pigmentasi kehitaman pada kuit.

Ramai orang berkata obesiti disebabkan pemakanan yang salah dan mengambil kalori berlebihan. Namun mengapa setelah berdiet dan makan secara sedikit mereka tetap tidak kurus? Kalau sebab obesiti ialah kalori berlebihan kenapa kita sukar kurus meskipun makan sedikit.

Menganggap obesiti sebagai suatu penyakit yang mengancam kesihatan membolehkan kita berganding bahu di dalam masyarakat bagi merawat dan membendung kejadian ini. Rawatan obesiti bukan sahaja memerlukan pengurangan kalori. Sebaliknya kerosakan hormon metabolik perlu dirawat dan kebolehan tubuh menggunakan lemak sebagai tenaga perlu distimulasikan. Ini dinamakan rawatan secara customized iaitu memenuhi keperluan tubuh seseorang.

30 Rahsia Wanita Yang Lelaki Perlu Tahu

Wanita sukakan lelaki bagaimana? Idaman lelaki yang bagaimana? Mari kita kaji dan selidik rahsia wanita? ini adalah rahsianya :-

1. Bila sorang wanita mengatakan dia sedang bersedih,tetapi dia tidak menitiskan airmata,itu bermakna dia sedang menangis di dalam hatinya.

2. Bila dia tidak menghiraukan kamu selepas kamu menyakiti hatinya, lebih baik kamu beri dia masa untuk menenangkan hatinya semula sebelum kamu menegur dengan ucapan maaf.

3. Wanita sukar nak cari benda yang dia benci tentang orang yang paling dia sayang (sebab itu ramai wanita yang patah hati bila hubungan itu putus di tengah jalan).

4. Sekiranya sorang wanita jatuh cinta dengan sorang lelaki, lelaki itu akan sentiasa ada di fikirannya walaupun ketika dia sedang keluar dengan lelaki lain.

5. Bila lelaki yang dia suka dan cinta merenung tajam ke dalam matanya, dia akan cair seperti coklat!!

6. Wanita memang sukakan pujian tetapi selalu tidak tau macam mana nak menerima pujian.

7. Jika kamu tidak suka dengan gadis yang sukakan kamu separuh mati, tolak cintanya dengan lembut, jangan berkasar sebab ada satu semangat dalam diri wanita yang kamu tak akan tahu bila dia dah buat keputusan, dia akan lakukan apa saja.

8. Sekiranya sorang gadis mula menjauhkan diri darimu selepas kamu tolak cintanya, biarkan dia untuk seketika. Sekiranya kamu masih ingin menganggap dia sorang kawan, cubalah tegur dia perlahan-lahan.

9. Wanita suka meluahkan apa yang mereka rasa. Muzik, puisi, lukisan dan tulisan adalah cara termudah mereka meluahkan isi hati mereka.

10. Jangan sesekali beritahu perempuan yang mereka ni langsung tak berguna.

11. Bersikap terlalu serius boleh mematikan mood wanita.

12. Bila pertama kali lelaki yang dicintainya dalam diam memberikan respon positif, misalnya menghubunginya melalui telefon, si gadis akan bersikap acuh tak acuh seolah-olah tidak berminat, tetapi sebaik saja ganggang diletakkan, dia akan menjerit kesukaan dan ! tak sampai sepuluh minit, semua rakan-rakannya akan tahu berita tersebut.

13. Sekuntum senyuman memberi seribu erti bagi wanita. Jadi jangan senyum sebarangan!.

14. Jika kamu menyukai sorang wanita, cubalah mulakan dengan persahabatan. Kemudian biarkan dia mengenalimu dengan lebih mendalam.

15. Jika sorang wanita memberi seribu satu alasan setiap kali kamu ajak keluar, tinggalkan dia sebab dia memang tak berminat denganmu.

16. Tetapi jika dalam masa yang sama dia menghubungimu atau menunggu panggilan darimu, teruskan usahamu untuk memikatnya.

17. Jangan sesekali mengagak apa yang dirasakannya. Tanya dia sendiri!!

18. Selepas sorang gadis jatuh cinta, dia akan sering tertanya-tanya kenapalah aku tak jumpa lelaki ini lebih awal.

19. Kalau kamu masih tercari-cari cara yang paling romantik untuk memikat hati sorang gadis, cubalah rajin-rajinkan tangan menyelak buku-buku cinta.

20. Bila setiap kali gambar kelas keluar, benda pertama! yang dicari oleh wanita ialah siapa yang berdiri di sebelah buah hatinya, kemudian barulah dirinya sendiri.

21. Bekas teman lelaki akan sentiasa ada di fikirannya tetapi lelaki yang dicintainya sekarang akan berada di tempat teristimewa iaitu di hatinya!!

22. Satu ucapan ‘Hi’ sahaja sudah cukup menceriakan harinya.

23. Teman baiknya saja yang tahu apa yang sedang dia rasa dan lalui.

24. Wanita paling benci lelaki yang berbaik-baik dengan mereka semata-mata nak tackle kawan mereka yang paling cantik.

25. Cinta bermaksud kesetiaan, ambil berat, jujur dan kebahagiaan tanpa sebarang kompromi.

26. Semua wanita mahukan sorang lelaki yang cintakan mereka sepenuh hati..

27. Senjata wanita adalah airmata!!

28. Wanita suka jika sesekali orang yang disayanginya mengadakan surprise buatnya (hadiah,bunga atau sekadar kad ucapan romantis). Mereka akan rasa terharu dan merasakan bahawa dirinya dicintai setulus hati. Dengan ini! dia tak akan ragu-ragu terhadapmu.

29. Wanita mudah jatuh hati pada lelaki yang ambil berat tentang mereka dan baik terhadapnya. So,kalau nak memikat wanita pandai-pandailah…

30. Sebenarnya mudah mengambil hati wanita kerana apa yang dia mahu hanyalah perasaan dicintai dan disayangi sepenuh jiwa.

Kawan

Bukannya senang nak cari kawan yang baik .
Bukan senang juga nak menjadi kawan yang baik .

Kawan yang baik tidak pernah mengumpat di belakang kawan baiknya.
Kawan yang baik tidak pernah cemburu dengan kejayaan kawan baiknya.
Sebaliknya kawan yang baiklah yang paling banyak membantu kawan baiknya untuk mencapai kejayaan.

Kawan yang baik tak pernah mempengaruhi kawan baiknya untuk membuat perkara yang buruk dan sia-sia.
Kawan yang baik adalah orang yang selalu menasihati kawan baik nya untuk berbuat kebaikan.

Kawan yang baik adalah orang pertama yang akan dicari bila tiba masa sedih atau gembira.
Kawan baik menjadi tempat kita meluahkan perasaan yang tak dapat diluahkan kepada kawan biasa.

Kawan yang baik tak pernah memaksa kawan baiknya untuk sentiasa berada disisinya.
Kawan yang baik tak pernah melarang kawan baiknya untuk berkawan dengan kawan yang baik .
Kawan yang baik tak pernah cemburu jika kawan baiknya mempunyai ramai kawan baik, kerana kawan yang baik tahu apa yang paling baik untuk kawan baiknya.

Kawan yang baik akan sentiasa mendoakan kesejahteraan dan kebahagiaan kawan baiknya di dunia dan di akhirat di dalam doanya.

Kita adalah kawan yang baik jika kita faham bahawa kawan baik kita bukanlah seorang yang sempurna. Kita adalah kawan yang baik jika kita menjadi kawan yang baik kepada kawan baik kita.

Kita bukanlah kawan yang baik jika kita tidak menghargai kawan baik kita, kerana kawan yang baik akan sentiasa menghargai kawan baiknya.

Kita bukanlah kawan yang baik jika kita tidak memberitahu perkara yang baik kepada kawan baik kita, kerana kawan yang baik akan selalu menyampaikan perkara yang baik kepada kawan baiknya.

Kawan yang baik akan memanjangkan naskhah ini kepada kawan-kawannya, bukan kerana terpaksa, bukan kerana suka-suka, tetapi untuk dijadikan pedoman oleh kawan-kawannya supaya dapat menjadi kawan yang baik kepada kawan baiknya.

Dan kalau kita hendak mendapat kawan baik yang baik, kita mestilah terlebih dahulu menjadi seorang kawan yang baik kepada kawan baik kita.

Dan semoga kita menjadi kawan baik yang baik!

Kita kawan kan?

Monday, May 16, 2011

Berkat usaha gigih & budget buzz

Alhamdulillah..
setelah berhempas pulas aku menyiapkan assigment...
++ plak duit pon habis...
akhirnya assigment dan assessment aku di terima dgn baik oleh semua pensyarah aku..
ada di kalangan pensyarah aku itu,menyuruh aku sekali lagi membuat 1 lukisan rendering utk dijadikan koleksi peribadinya...

Aku sungguh terharu
bila lukisan aku yg x seberapa cantik itu dapat diterima orang
malahan juga di jadikan sebagai koleksi peribadi...
Apa pon aku ingin mengucapkan sebellion terima kasih buat ibu bapa ku yg tidak berhenti memberikan sokongan dan dorongan sehingga ke tahap ini.

Insyallah...
aku berjanji,
jika aku mendapat sebarang penganugerahan mahupun tidak..
aku tetap aku..
aku tetap MUHAMMAD ADAM BIN ABDUL MALEK yg dulu..
aku tetap dgn mottoku
"biar kita diam,asalkan kita menang dalam usaha & biar kita mengalah sekarang tapi kita menang di masa hadapan"...

Illal liqoq..
wasalammualaikum....

Wednesday, May 11, 2011

Kerinduan

Dulu..
masa kecil aku selalu bermain dgn kawan-kawan..
sampai satu tahap tu aku x nak balik rumah sebab kami dh siap buat khemah...
selain tu,macam2 la yg kami buat..
bila aku di kampung.. fuhhh ibuku pon x tau nk ckp ape sbnya dr kul 7.00 pg keluar rumah,kul 6.30ptg baru balik.. macam2 game yg aku main.
game aku dulu bukan macam budak sekarang iaitu PSP,PS2,PS3 .game aku dulu agak tradisional skit seperti rondas,congkak tanah,bendang sawah,konda-kondi,layang-layang dll.
bila dikenangkan balik..
memang betul la kata orang bahawa zaman kanak-kanak lebih seronok dr zaman dewasa..
kerana masa kita di usia tersebut,kita tidak kenal pon erti penat n muram..
sentiasa seronok je...

Sekarang,
begitu pantasnya masa berlalu..
umurku juga semakin meningkat ke 22 tahun..
namun sekarang baru la aku faham mengapa ibuku semasa dia berusia 20 tahun,dia sering mengalami rintangan,cabaran yg pd ketika itu dia sedang membesarkan 2 orang anak
yg menjadi harapanya dalam usaha membantu keluarga pada depan.
Sesungguhnya barulah aku faham bertapa kuatnya kasihku terhadap ibuku..
Betulah kata org jika ibu kita itu beleter @ membebel pd masa itu,bukan la bermaksud ia bencikan kita tetapi ia ingin mengajar kita cara yg betul untuk masa depan kita juga...

aku rindu dgn ibuku...
aku sayang ibuku..
aku rindu kampung halamanku..
mengapakah aku selau menjadi mangsa keadaan semasa?
mengapa?
sesungguhnya aku ingin hidup bahagia seperti orang lain...
aku juga ingin hapuskan segala musuh-musuh keluargaku...
aku benci dan jijik memandang kepada manusia yg memelihara syaitan sbg khadamnya...
aku benci kpda manusia yg menyuruh syaitan belaannya itu,menghancurkan pernigaan keluargaku ini...
aku benci dgn syaitan...
aku benci mausia yg berkawan dgn syaitan...

ya allah,sesungguh engkaulah yg maha berkuasa,lindungilah keluargaku ini daripada segala ancaman dan hasrat dengki manusia...
sesungguhnya kpd mu kami berlindung dan kepada mu jugalah kami sujud...

Sunday, April 24, 2011

Nasihat org lama

Setiap org ada masalah mereka..
dan setiap masalah mesti ada jalan penyelesaian..
dan tak perlulah kita menambahkan beban terhadap induvidu tersebut.

Begitulah situasi apabila aku diperlekehkan org..
Aku sedar aku tak sehebat mereka yg berstatus dekan..
tp sesunhgguhnya hasil kerja seni rekaanku telah pun menembusi pasaran antarabangsa..
dan namaku sering disebut2 di negara orang.

Aku sedar aku tak sehebat engkau...
mungkin kau pernah mendapat penghargaan dr sesebuah syarikat kerana ko pandai melukis..
tp jgn la sampai ko kutuk aku kaw2 dpn org ramai dgn kelemahan aku..
ALLAH MAHA ADIL..
semalam(29/4/2011) DIA telah membuktikan bahawa org dikutuk,dihina,dicaci itu mendapat pujian yg tidak terhingga drpd pensyarahnya dek kerana hasil kerjanya yg berstatus diploma>ijazah.
Pada hari yg sama,ko masih tak siap keja lagi.kami yg ko kutuk,ko hina dh pun siap.
Lebih cantik drpd ko punya artwork..

Sesungguhnya betul kata orang2 lama,hidup ini x perlu sombong & x perlu berlagak.
Sebabnya ia akan memakan diri kita sendiri.
Lagi 1 tips yg aku rasa akk ku selalu pesan "kita diam,bukanlah bererti kita kalah".
TERIMA KASIH IBU KU=PUAN MURNI MAJID,AKK NURUL NADIAH MUSA,ADIENDA NIEA,NURATIKAH SULEIMAN.
kerana banyak memberikan semangat,nasihat dan juga pendorong kejayaan aku hari ini...

Wednesday, April 20, 2011

Seorang diri

Dulu..
best friends aku selalu pesan iaitu kita hidup ni mestilah berdiri di kaki sendiri,jgn berpaut dgn org lain.Aku ingatkan kata-kata itu hanyalah sekadar ungkapan.Namun,hari ini ia telah jadi realiti..
"Aku sendirian".
Pernah dulu aku tulis di blog ini nama2 yg berjaya mengukir senyumanku dulu(lelaki),kini aku rasa ia tidak lagi pada masa kini bahkan ia membuatkan ku semakin menjadi pendiam.

Sekarang..
aku sendri...
macam-macam perasaan yg terbuku dlm hati ini dan sesungguhnya hanya tuhan saja tahu bertapa perit apabila seorang kawan baik aku memutuskan talian persahabatan dek kerana masalah yang begitu kecil.
Dulu aku sering marah2,panas baran.diorang x suka,diorang kata aku ni jahat,mulut jahat suka membebel dan sebagainya.Oleh itu,aku mengambil keputusan utk berubah dan sekarang aku mula jd seorang yg penyabar.

Beberapa hari kemudian (minggu ni )..
setelah aku menjadi seorang yg penyabar,mereka pula yg memberontak.
Tak boleh ditegur,charger handphone rosak pon nk buat statment sampaikan x nk bercakap dgn aku langsung.ya aku mengaku memang aku dgn ash(bukan nama sebenar) yang pinjam charger hanphone tu.tp masa kitorang pakai,charger tu elok lagi & sempurna.

Oleh kerana ko dh bermasam muka dgn aku n aku x nk perkara ni berlarutan.aku dh pon memberikan din duit utk gantikan balik charger tu.Tp kenapa mesti ko bermasam muka dgn aku lagi.sedangkan aku x pernah anggap ko sebagai musuh aku.bahkan aku sentiasa berdoa agar kita semua berjaya.Kalau setiap hari korang nak masam muka,sakit hati,busuk hati,suka deskriminasikan org,aku rasa xde tempat lain yg lembih sesuai utk korang selain neraka...(ko solat macam mana skali pon tp kalu nk x baik,hati x bersih x kan kemana)

Aku telah bersedia menghadapi cabaran seorang diri
Julai 2011 ni aku naik sem 3,kemasukan pelajar ke bilik dibuat secara randomise.
sesungguhnya aku redha duduk dgn sesiapa saja....

Thursday, April 7, 2011

leganya 1 final projek dh siap

Akhirnya siap gak final projek Pop Art aku ni.Huhu letih gak nk buatnya start 6ptg-4.30 pagi baru siap.fuhh..
Tp bila dah siap,macam x caya jer aku yg buat lukisan tu...
Hehe skarang blog aku pon dh masuk mood pop art..
apa mcm cantik x pop art aku...

my mother-lagu nasyid inggeris

Thursday, March 3, 2011

Makbul..

Alhamdulillah..
akhirnya Engkau makbulkan impianku ya allah..

Aku gembira kebahagianku telah pun kembali..
senyumku mu terukir
semakin hari,semakin hilang muka ku yg masam mcm tairu.

Aku bertekad..
aku malas nk layan gosip2 yg akan menyusahkan aku..
lantaklah org nk cerita apa..
asalkan ia tidak menjejaskan maruah aku..
yg penting aku nk berjaya dlm kerjaya aku..

Terima kasih tika..
Terima kasih muhammad hafiz bin muhammad
Terima kasih muhd aizuddin kamrulzaman
kerana berjaya mengukir kembali senyumku yg telah lama hilang di raut wajahku..


Monday, February 21, 2011

Aku masalah ke ataupun lecturer yg masalah..

Dulu masa aku sekolah,cikgu selalu tegur aku sb aku selalu x datang kelas.Aku redha dgn teguran yg menghangatkan telinga aku tp sekarang ni lecturer iaitu gelaran lain bg cikgu selalu buat masalah.

Hi..
dari sem 1 sampai la ke sem 2 ni,x habis2 le dgn masalah kekurangan lecturer ni.Apalah nasib aku ni.Slalu sgt jadi mangsa keadaan...

Monday, January 10, 2011

Jom sertai Hyprobulksms...

APA ITU PROGRAM e-HyProBulkSMS ?

e-HyProBulkSMS merupakan satu sistem yang membuat hebahan dan sebaran SMS melalui Internet bercirikan teknologi SMS Internet yang sangat efektif serta menjimatkan masa dan kos. Ianya digunakan untuk tujuan promosi, pengiklanan dan hebahan kepada kumpulan sasaran. e-HyProBulkSMS menggunakan kemudahan dari semua syarikat telekomunikasi serata dunia dan merangkumi semua syarikat telekomunikasi di Malaysia (012, 013, 014, 016, 017, 019). e-HyProBulkSMS mempunyai kredit SMS hanya sah laku untuk tempoh satu (1) Tahun serta "Sender ID" yang boleh ditetapkan oleh pengguna sendiri.

Aplikasi Sistem Web SMS

a) Akses melalui Internet (Online System)
b) Akses user Multilevel (Main / Sub User)
c) Boleh menggunakan Unicode (cth. Huruf Bahasa Cina / Jepun)
d) Penghantaran SMS melalui file yang di import
e) Penghantaran SMS mengikut jadual
f) Pengurusan Phonebook
g) Pengurusan Contact Group
h) Mengimport senarai nama melalui file
i) 'Sender ID' yang tersendiri

Hyprobulksms ni sudah pun terkenal melalui program Selamat Pagi Malaysia di TV1

video



Pelan Hyprobulksms

video


Pengalaman saya
Dulu saya adalah merupakan seorang pelajar tingkatan 6 yg biasa dan sering mengalami masalah kewangan pada setiap bulan pada 2009.Hal ini menyebabkan berusaha untuk mencari ruang pelaburan yg boleh menguntungkan saya.Memang saya akui banyak kes-kes penipuan terhadap pelaburan yg dilakukan dirumah pada ketika itu mahupun pada masa kini tetapi hal ini amat berberbeza dengan sistem hyprobulksms ini kerana sistem hiprobulksms ini sgn efiesien dan relevan serta selamat kerana sistem ini sentiasa diselia pantau oleh bank negara,suruhanjaya syarikat dan juga suruhanjaya sekuriti malaysia.Dgn bermodalkan RM 250.00,alhamdulillah saya telah berjaya menjana pendpatan saya sebanyak Rm 3500.00 sebulan pada masa kini.
Selain saya,ramai lagi testimoni yg telah berjaya dlam bidang pelaburan perkhimatan ini....

Testimoni Hyprobulksms


video