Tuesday, December 21, 2010

Aku akan jadi sedih bertambah hiba bila duduk dlm negeri melaka terlamapau lama.Memang ada kalanya,ada juga yg membawa keriangan kepadaku tp sadarku itu hanyalah sementara sahaja.

Aku rindu pada seorang sahabatku ini,terlampau lama sangat kami tidak dapat berjumpa.
Dulu sewaktu di sekolah menengah,kami sering bersama x pernah berenggang langsung.sampai orang dah bercakap 'kalau ada si aminuddin mesti ada adam'.

Selepas spm kami berpisah,dan kami terpaksa mengikut haluan masa depan masing-masing.
Dlm masa yg sama aku telah mengambil keputusan untuk menyambung pelajaran di tingkatan 6 dan ketika peperiksaan akhir iaitu peperiksaan stpm 2 hari lagi.Alhamdulillah aku dapat bertemu dgn dia skali lagi.Rupa-rupanya barulah aku tahu bahawa dia turut mengambil aliran tingkatan 6.Kami belajar dan mengulangkaji sama-sama lps itu kami pun lunch bersama-sama di perpustakaan negeri tersebut.

Tetapi betul-betul tidak ku sangka bahawa pertemuan kami td adalah pertemuan yang terakhir.Hal ini kerana angkara kecuaian seorang pemandu kereta yg memandu secara merbahaya telah melanggar sahabatku itu yg sedang melintas di laluan zebra yg berhampiran dgn perpustakaan tersebut.

Ketika itu aku baru sahaja melangkah kaki dari pintu pagar perpustakaan tersebut.Dlm pada masa yg sama aku melihat ada sebuah kereta honda berwarna biru menuruni bukit di jalan besar hadapan perpustkaan tersebut dgn begitu laju sekali.Tidak ku sangka rupanya sahabatku sedang berada di tgh jalan melintasi laluan zebra itu dilanggar begitu sahaja.Alangkah sedihnya hatiku melihat sahabatku itu berguling-guling diatas kereta biru tersebut dan kemudian dibiarkannya sahaja.Kereta itu kemudian terus lari meniggalkan sahabat aku tersebut.

Aku yg dalam keadaan tergamam,terperanjat trus membaling buku-buku aku itu dan terus berlari ke arah sahabat aku itu dan terus menariknya ke tepi jalan tersebut supaya tiada perkara yg lebih buruk belaku.

Aku menelefon ambulans dgn handphone ku sambil memangku sahabatku itu.Semasa aku melefon ambulans,sahabatku itu memuntahkan darah dgn begitu banyak sekali.Hal ini membuatkan aku lagi bertambah sayu dan sedih.15 minit kemudian,ambulan sampai dan aku mengikutnya ke dlm ambulan tersebut.Tanpa ku sedari, sahabat ku itu telah menghembuskan nafasnya yg terakhir dalam ambulans itu juga.Ya allah,luruh hati jantungku melihat keadaan masa tu.

Setibanya di hospital,aku membuat laporan polis bersama 3 orang saksi kejadian.

Dlm keaadaan mood sedih,kwn2 aku di sekolah tingkatan 6 pula lain punya cerita.
Ada dikalangan mereka yg baik syukur alhamdulillah dapat memahami keadaan aku masa itu, tetapi ada juga yg membuatkan aku ini bertambah derita jiwa.Hal ini kerana ada di kalangan mereka yg agak kurang berpuas hati & selesa dgn aku memulaukan aku seorang diri.Apakah salah aku pada ketika itu,aku x pernah buat orang,aku xde pon niat yg x baik kt orang.Tetapi dek krn sokongan moral dan nasihat cikgu serta rakan-rakan yg baik hati itu,aku gagahkan jua untuk menghabiskan tingkatan 6.

Akhirnya,aku dapt tajaan uitm melaka untuk masuk kolej ikip kuantan.Tanpa membuat masa,26 julai 2010,aku mendaftar masuk ke ikip,kuantan.Selain daripada mncapai impianku di menara gading,aku juga sengaja mengambil tempat belaja yg jaraknya agak jauh dr rumah agak aku dapat lari dari segala penderitaan dan kesedihan.

Malangnya perkara itu tidak semudah untuk dilupakan begitu sahaja,mereka tetap aku mcm musuh,tetapi aku x kisah sebab aku dh pon ada keluarga yang baru iaitu Keluarga DGA.Aku harap pertalian kekeluargaan ini dapat berkekalan sampailah ke akhir hayatku pula.

-SEKIAN-

Sunday, October 3, 2010

Sweet Sour September and October

Setelah beberapa bulan aku belaja di kuantan ni,barulah aku tahu bertapa susah kehidupan di negeri orang ini.

Jika dirumah kehidupan aku sangat mewah.Hal ini kerana selain aku mendapat wang perbelanjaan daripada ibu bapaku,aku juga turut mendapat wang sara diri daripada pihak MARA.Oleh sebab itu,kehidupan aku di melaka menjadi lengkap dan kompleks.Tetapi malangnya,wang sara diri itu hanyalah termaktub di negeri melaka sahaja dan ia menyebabkan kehidupan aku di bandar kuantan ini sangat susah.Kadang-kadang aku malu untuk meminta wang daripada ibu bapa.Namun aku tiada cara lain,hanya itulah sahaja talian hayat yang aku ada.

Secara terus terang aku ingin meberitahu,aku memang suka akan kepada kos matapelajaran yang aku ambil di Kolej Antarabangsa IKIP ini,namun begitu kos yang aku ambil ini memerlukan kos peberlajaan yang tinggi.almaklumlah kos aku ni kos seni grafik.

Dalam banyak-banyak perkara yang aku paling tidak suka dalam kolej ini ialah kebanyakan lecturer art disini semuanya kaki koyak,sepak,bakar dll artwork orang.Itulah salah satu perkara yamg paling aku tension @ stress untuk melihatnya.Sesungguhnya,hampir keseluruhan pelajar bersengkang mata untuk menyiapkan artwork mereka tetapi dengan mudah saja pensyarah itu membakar artwork mereka di hadapanku.Itulah hakikat yang terpaksa diterima oleh rakan-rakanku yang dibawah tajaan UITM sepenuhnya.

Walhal,aku dalam kelas aku terdapat juga pensyarah sedemikian rupa iaitu En.pirdaus dan juga En.Zulhairi.Sesungguhnya cara mereka mengajar amatlah aggresif dan untuk pengetahuan semua,cara yang diajar oleh aku hargai tetapi ia juga banyak memberi tekanan kepadaku dan juga rakanku apabila tugasan @ assigment kami ditolak akibat tidak menepati kualiti yang dikehendakinya.

Selain itu,pada penghujung bulan september aku menjadi tidak sihat dan menyebabkan aku sakit tekak serta demam yang berlarutan hingga ke awal bulan oktober.Hal ini menyebabkan aku diberi cuti selama 4 hari oleh pihak Hospital Tengku Ampuan Afzan,Kuantan untuk mendapat rawatan susulan di Hospital Besar Melaka.Aku amat kecewa dengan layanan pihak hospital kuantan kerana mereka hanya memberikan aku ubat seperti pesakit biasa yang mengalami demam biasa.Walhal,aku telah menghidap penyakit tousel/ulser/sore throat/sakit tekak ni hampir 5 tahun.Oleh itu,pada 1/10/2010,aku pulang ke negeri melaka dan tepat pukul 10.00 pagi pada keesokan harinya,aku dimasukkan ke dalam wad specialist untuk melakukan sesi rawatan.Pada pukul 6.00 ptg dan setelah doktor hamzah menfakskan segala data penyakitku ke hospital tengku ampuan afzan,aku dibenarkan pulang oleh doktor tetapi bersyarat iaitu aku mestilah menadapatkan rawatan susulan selama 2 minggu di hospital tersebut.

Pada pukul 8.00mlm 2/10/2010,aku mendapt panggilan daripada sahabatku yang berada di asrama casa mahkota iaitu sebuah bangunan yang aku diami menyatakan bahawa semua assigment yang telah aku hantar telah pun dipulangkan semula oleh En.Pirdaus bg membuat 1 presentation pada hari selasa ini iaitu pada 5/10/2010.Tetapi malangnya,tidak semua assigmentku telah dipulangkan.Oleh sebab itu,aku yang masih dalam keadaan kurang stabil kesihatan ini tetap nekad untuk pulang ke Kuantan semula untuk mengambil assigment tersebut.

4/10/2010,Kuantan-Alangkah rasa kecewanya aku apabila kehadiran aku bersama rakanku di ikip 3 ini hanyalah sekadar membazir masa apabila encik tidak hadir ke ikip 3 seperti yang dijanikan kepada ku sewaktu aku di hospital lagi. Fuhhhhh.....

Kejayaan aku dan kumpulanku dalam mengubah Kolej IKIP ke arah kolej uneversiti

Pada hari pertama aku sampai di kolej ini,aku rasa amat terkejut kerana keadaan persekitrannya yg amat berbeza dgn kolej-kolej yang lain di malaysia.Namun,ada sesetengah rakanku yang mengundur diri di atas sebab persekitaran tersebut.Walaupun begitu,aku tetap tekad untuk meneruskan pelajarku di sini sbnya bagi pendapat aku pada waktu itu,aku datang hanya untuk menuntut ilmu dan bukannya pentingkan persekitaran.

Hari berganti hari,kami terus dikejutkan dgn tawaran yg ditawar oleh kolej yg ditaja oleh orang-orang kenamaan di negeri pahang ini iaitu kolej sahputra.Oleh itu,aku dan kumpulan aku bertekad untuk mengubah ikip ini menjadi sebuah kolej yg lebih selesa daripada kolej tersebut.Secara senyap,kami telah melakukan satu perbincangan sulit diantara kumpulan kami dan juga kumpulan pelajar dari sem-sem yang lain dengan melakukan sidang media SKYPE.Kami ditanya dengan pelbagai soalan oleh kakitangan ISO dan alhamdulillah kami berjaya menjawab soalan itu dengan baik.

Hari ini 21/9/2010, Kami dikejutkan kehadiran staf ISO tersebut.Meraka melakukan sidang mesyuarat yang agak lama perbincangannya.Kami masih ternanti nanti keputusan

Saturday, July 24, 2010

Pengalaman dalam Masjid Kampung Hulu,Melaka


24 Julai 2010 4:30ptg

Ptg td iaitu selepas aku tunaikan solat hajat kt Masjid Kampung Hulu,Melaka,aku duduk rehat sekejap dlm masjid tu n lepas tu dtglah seorang pak haji ni.Pada mulanya,dia renung je kt muka aku sambil tersenyum n lepas tu secara tetiba dia memberi banyak nasihat kt aku.Aku pon hairan mcm mana dia boleh tahu dlm hati aku mengalami 1001 perasaan.Semua nasihat yg dia berikan tu memang tepat kena dgn diri aku.

Dia juga banyak memberikan aku kesedaran bertapa pentingnya kehidupan dalam penghijrahan.Dia berpesan padaku agar menggunakan & membaca Al-Quran jika aku tidak dapat menyelesaikan sebarang masalah atau mengalami kesukaran.

Aku menceritakan masalah aku kepada pak haji tersebut bahawa berat rasa hati aku meninggalkan keluarga aku yang masih lagi dalam keperitan hidup tatkala sering dikhianati orang.Aku risau,sekiranya aku pergi jauh,tiada siapa yg akan menguruskan rumah keluarga aku ini tambahan pula semasa bulan ramadhan yang akan datang tidak lama lagi.Pak haji tu berpesan supaya tinggalkan perasaan risau itu,bahkan ia mengatakan akan ada orang yang akan membantu keluarga aku semasa dlm bulan ramadhan.

Dia juga telah membacakan doa selamat buat diri aku dan juga beberapa doa yang lain & selapas itu aku meminta izin untuk mengisi tabung derma masjid tersebut yg terletak di belakang aku iaitu berhampiran dgn tiang alang masjid tersebut.Setelah aku memasukkan derma dalam tabung tersebut aku berpaling semula ke arah pak haji td,tetapi pak haji td telah hilang entah kemana,walhal tabung itu x sejauh mana hanya 3 meter dari tempat pak haji itu duduk.Aku menjadi bertambah hairan.Apa pun nasihatnya itu sangat berguna dan insyallah akan manafaatkannya dgn baik.wallahua'llam.

Saturday, July 17, 2010

Penantian demi penantian

video

Hari 18/7/2010,genaplah 5 tahun penantian kasih aku terhadap seorang wanita
yang sangat aku sanyang.Dalam pada itu,pada tahun 2005,kami pernah berjanji tidak akan berkenalan dgn mana-mana perempuan lain(bg diriku) dan mana-mana lelaki(bagi dirinya).Dalam tahun itu juga,aku pernah menyatakan hasratku yg tersirat di hati untuk berkenalan dgn lebih mendalam namun,dia menolak.Aku faham perasaanya yg gigih dlam peperiksaan dan oleh sebab itu akan menunggunya sehingga ke hari.


Aku bukannya seperti lelaki lain yang suka mempermainkan perasaan wanita mahupun
menghancurkan kebahagian seseorang wanita kerana aku cukup jaga adat dan adap pergaulan dengan seseorang wanita.Pernah juga,ada beberapa kali aku hampir terpikat kpd wanita lain namun aku batalkan niat ku itu kerna aku tahu kasihku hanya utk dia sahaja.

Sewaktu aku di tingkatan 6,ada seorang sahabatku telah memberitahu ku tentang sifatnya ketika dia belajar di sekolah yang sama(form 5) dgn kelas tingkatan 6 aku.Sahabat ku menyatakan bahawa ada juga seorang lelaki di sekolah itu yang cuba menyatakan hasratnya sama dengan ku.Namun begitu,dia menolak lamaran lelaki tersebut dan dia menyatakan bahawa dia telah menjadi milik orang.

Ya allah,sampai bilakah penantian ini akan berakhir.Petikan Taal(bunyian sitar) di telingaku semakin mengalun.Adakah harus meninggalkan begitu saja apa yang telah aku janjikan pada diriku dan dirinya sejak 5 tahun dahulu.Bantulah ku ya allah ya tuhan ku ya rahman,ya rahim.Tamatkanlah penderitaanku ini ya allah,amin ya rabbalalamin...