Sunday, October 18, 2015

Pengalaman pra-backpacker

Dalam pada main game tanpa aku sedari aku tertidur + mimpi sampai ke suatu tempat di London. 😜😂 Dalam seronok2 jalan2 selfie2 depan big ben tetiba perut rasa lapar then singgah la satu cafe donut ni mcm big apple la katakan.Kedai donut ni concept dia ala cart. So ambik2 bayar kemudian. Time nk bayar tu yg ada masalahnya. Biasanya kalau London speaking english je depa dh faham. Ni tak,aku cakap english pon waiter tu xpaham, cakap bahasa perancis dia xfaham, cakap b.melayu? Lagi dia xpaham.. Aah sudah kacau.. last2 keluar cafe donut tu, then survey2 mana tau terjumpa orang atau student malaysia.. Alhamdulillah, jumpa gak 1 group student malaysia yg baru balik dr universiti berhampiran.so mcm biasa la tanya "are u malaysian?" "Can u help me to be my translator?"  Then budak kata ok yes. Then diorang tanya aku "so whats your problem?". Dh tau diorang org malaysia terus je la cakap melayu lemas plak nk i u hehe  lantas aku cakap ada masalah nk bayar kuih donut tp waiter tu tak faham bahasa. Aku pon xpaham bahasa dia. Krang krung dia cakap tp apa yg aku tulis english dia faham. So aku pon bawak budak2 ni pi jumpa waiter tu. Entah apa budak2 ni dok cakap, alih2 depa minta £150 utk 10 biji (campur) choccolate walnut & choccolate almond donut. Aku pon hulur le duit. Then aku tanya budak2 tu, bahasa apa dia pakai? Depa cakap waiter ni guna bahasa Holland /Belanda. Fuihh patut la krang krung je dgr. Hahaha.. setel je masalah.. follow diorang ke sebuah kampung inggeris yg di diami majoriti rakyat malaysia.  Makan2 siap.. then aku terus naik tube balik ke asrama di kedutaan malaysia di london.. 

Walaupun 1 mimpi, tp aku akn jadikan dia pengajaran awal supaya sentiasa bersiap sedia dgn apa shj dugaan semasa travel. Paling penting, jgn belajar 2 bahasa je, kena belajar lebih supaya senang xde la mcm ayam dgn itik bila susah nanti

No comments:

Post a Comment